! Сьогодні

     
Стаття

Тетяна Бахтеєва: Важливо зробити правильні висновки з пілотного проекту, врахувати позитивний досвід та виправити допущені помилки

Виступ голови Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров'я на парламентських слуханнях «Сучасний стан, шляхи і перспективи реформи у сфері охорони здоров'я України» 05 червня 2013 року.
 
Комітет Верховної Ради з питань охорони здоров'я 13 березня цього року ініціював і одноголосно підтримав необхідність проведення парламентських слухань на тему "Сучасний стан, шляхи і перспективи реформи охорони здоров'я України". Я вдячна всім народним депутатам, які 16 квітня проголосували за те, щоб сьогодні ці слухання відбулися. Минуло 3 роки з того історичного моменту, коли Президентом України Віктором Федоровичем Януковичем було дано старт програмі економічних реформ, важливою складовою яких стала реформа охорони здоров'я.  І сьогодні ми зібралися, щоб підвести перші підсумки, обговорити допущені помилки і визначити подальші кроки. На мою думки, ці слухання мають принципово важливе значення не лише для медичної спільноти та органів влади, а  й для кожного громадянина України.

Ми запросили до участі у них як представників влади, так і представників лікарів, вчених, представників громадських організацій, голів обласних, районних, міських рад. Тобто всіх, від кого залежить виконання реформи. Всі ми, не зважаючи на політичні погляди, розуміємо, що реформа необхідна. Соціологічні дослідження показують, що маже 95 відсотків населення не задоволені рівнем надання медичних послуг. Без впровадження нових принципів управління та фінансування охорони здоров'я, без модернізації та належного кадрового забезпечення її установ, без забезпечення ранньої діагностики, профілактики та диспансеризації ми не зможемо подолати глибоку демографічну кризу. За останні 15 років Україна втратила 7 мільйонів громадян.

Ці людські втрати можна порівняти з населенням  таких країн, як Данія, Грузія, Фінляндія, Норвегія. Тривалість життя українців на 10-13 років менша, ніж у жителів  європейських країн. При цьому, що у 1960 році наша країна займала за цим показником 7 місце в світі, а сьогодні ми на 150 місці. 
Дуже   складною в багатьох регіонах  України залишається екологічна та  технологічна ситуація, а також вплив наслідків  аварії на Чорнобильській АЕС. Ситуація ускладнюється тим, що частина  населення веде нездоровий спосіб життя: нераціональне харчування, алкоголізм, тютюнопаління,  наркоманія. Все це вкрай негативно  впливає на загальний стан здоров'я людей.

У рейтингу стану здоров'я громадян  країн світу, проведеному агентством "Блумберг",   Україна посіла 99 місце з 145 країн. Нас обійшли практично всі країни пострадянського простору: Грузія, Вірменія, Литва, Узбекистан, Білорусь, Росія. Після нас тільки: Киргизстан, Туркменістан,   Казахстан і країни Африки. І причина такої ситуації не є в  розпочатій реформі, а в багаторічній бездіяльності, політичній боротьбі і порожніх дискусіях. 

Верховна Рада шостого скликання зробила важливі кроки на шляху реформи, прийнявши відповідну законодавчу базу. Завдяки  цьому на місцях з'явились сучасні механізми  організації, управління та фінансування  медичних закладів за прикладом кращого європейського і світового досвіду. Це дуже важливі закони, які були  потрібні країні і які вже успішно реалізуються  на практиці. Таким же шляхом  йшли і сусідні з нами  країни, включаючи Польщу, Угорщину, Словаччину, Румунію,  які тепер є членами Європейського Союзу, а також Молдова.

Важливо зробити правильні висновки з пілотного проекту, врахувати позитивний досвід та  виправити допущені помилки. Безумовно, головне, що завдяки реформі починає працювати передова охорони здоров'я, її первинна ланка. Важливо, що зросла і заробітна плата працівників первинної ланки. Сьогодні в пілотних регіонах вона в середньому становить від 4 до 5 тисяч гривень. Почали вирішувати питання забезпечення медиків житлом, транспортом, засобами зв'язку тощо. Більш детально про це нас проінформують представники пілотних регіонів.

Шановні колеги, важливою складовою реформи охорони здоров'я є реорганізація екстреної медичної допомоги, яка була розпочата після прийняття у 2012 році внесеного мною Закону "Про екстрену медичну допомогу", який діє з 1 січня цього року. І, незважаючи на те, що до закону було багато нарікань, на практиці ми бачимо, що він успішно реалізується і приносить позитивні результати. Зокрема, сьогодні ми почуємо досвід Донецької області від директора Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Олександра Володимировича Аніщенка. Цей закон діє не тільки в пілотних регіонах. Так, в Полтавській області проведена значна робота в цьому напрямі, яка дозволила покращити показники роботи служби екстреної медицини.

Сьогодні рівень своєчасності доїзду бригад "швидкої допомоги" за викликами у Дніпропетровській області збільшився до 92 відсотка, у Донецькій - до 85 відсотків. І кошти на медикаменти, на один виклик, за два роки у всіх пілотних регіонах збільшилися у п'ять разів. Завдяки цьому у 2012 році кількість зроблених лікарями "швидкої допомоги" тромболізисів в хворих з гострим інфарктом   міокарда збільшилася в два рази. І це не просто цифри - це врятовані людські життя.
Шановні учасники парламентських слухань! Можна критикувати медичну реформу, але не можна не бачити тих очевидних політичних змін, які відбулися за минулі три роки, зокрема за ініціативи Президента України реалізується національний проект "Нове життя". В рамках цього проекту за два роки відкрито десять сучасних перинатальних центрів, в яких вже народилось 20 тисяч немовлят. За даними ВООЗ, показники малюкової та материнської смертності є індикаторами зрілості та ефективності системи охорони здоров'я. Лише за два роки нам вдалося знизити рівень материнської смертності майже в два рази, а рівень малюкової смертності з 9 до 8,5 на тисячу народжених живими. Такі рекордні, життєво важливі показники досягнуті вперше за всі роки незалежності України.

 Нами розпочато реалізацію і інших важливих проектів, це національний проект "Вчасна допомога", проект регулювання цін на лікарські засоби для лікування гіпертонічної хвороби. Вважаю, що Міністерству охорони здоров'я необхідно розширити номенклатуру препаратів, призначених для лікування серцево-судинних  хвороб і введення референтного ціноутворення. І найголовніше питання - це є забезпечення якісності, доступності та безпечності лікарських засобів, що знаходиться на постійному, особистому контролі Президента України.

Вперше за роки незалежності були виділені цільові субвенції регіонам на закупівлю сучасного медичного обладнання, що дало змогу значно покращити матеріально-технічне оснащення лікарень. У нас велика держава, в якій є значні міжрегіональні відмінності в структурі захворюваності  та смертності. Тому ми повинні  децентралізувати медичні закупівлі і надати право регіонам самостійно, відповідно до реальних потреб, визначати, яке обладнання, які ліки, які вакцини закупати регіонам. 

Ми велику увагу приділяємо також  завершенню будівництва розпочатих і побудові нових сучасних лікувальних установ, в першу чергу для лікування дітей. Так, в 2011 році була відкрита Черкаська обласна дитяча лікарня на 325 ліжок, яка 20 років стояла покинутою, була недобудовою. На слайді ви бачите, як виглядала ця лікарня у в 2009 році і як вона виглядає зараз. Черкаська область була єдиною в Україні, де не було обласної дитячої лікарні, а сьогодні це краща дитяча лікарня в Україні.
Підходить до  завершення будівництво нового корпусу Національної дитячої лікарні Охматдит – це буде унікальна медична установа світового рівня, аналогів яких в Україні  немає.

Український парламент також веде активну роботу по створенню законодавчої бази, спрямованої на боротьбу з тютюнопалінням і алкоголізмом. Ми не можемо не діяти, знаючи, що в Україні щорічно від наслідків  паління помирає близько  120 тисяч осіб. В шостому скликанні історичним стало прийняття закону, який забороняє палити в кафе і ресторанах та в усіх громадських місцях,  який діє з 16 грудня 2012 року. Соціологічне опитування  показує, що цей закон діє в 93 відсотках випадків. У парламенті цього скликання вже створено міжфракційна депутатська група "За тверезе майбутнє", до складу якого увійшло 105 народних депутатів. Ми вже внесли на розгляд Верховної Ради законопроекти, спрямовані на підвищення втричі акцизу на пиво, а отримані кошти спрямуємо на  допомогу лікарням в регіонах.

У цьому році стартує третій, останній етап реформи, який передбачає створення умов для введення системи державного медичного страхування, що дозволить забезпечити не менше 80 відсотків безкоштовного медикаментозного забезпечення застрахованого пацієнта, щорічно залучати до шести мільярдів гривень на оновлення матеріально-технічної бази лікарень і щорічно на 20-30 відсотків підвищувати зарплату лікарям.

Шановні колеги, однією з головних умов успіху реформи медицини є ефективна співпраця медичної науки і практики. Сьогодні Комітетом Верховної Ради  України з питань охорони здоров'я ведеться плідна співпраця з Національною академією медичних наук. Ми високо цінуємо допомогу академії при підготовці законодавчої бази у питаннях боротьби з туберкульозом, ВІЛ/СНІДом, з інфекційними захворюваннями. Тому ми розглядаємо нашу медичну науку як основу усієї медичної галузі.

При всій критичній медичній реформі навіть її початок вже є величезним позитивом. Науково доведено, що наслідки будь-якого заходу медицини позначаються на показниках здоров'я через 5-7 років, але ми сподіваємося побачити їх значно раніше.

Ми маємо визначити, що не обійшлось без помилок, коли необґрунтовано закривалися деякі ФАПи, не проводилися обговорення з населенням, що давало б змогу розуміти переваги перетворень. При прийнятті рішень щодо скорочення ліжок ми маємо врахувати те, що населення України старіє і оптимізація ліжкового фонду не повинна бути механічною.

Дуже важливо поступово вирішувати питання щодо розвитку хоспісної служби, адже на сьогоднішній день паліативної допомоги потребують майже 500 тисяч українців. Ми уважно реалізуємо досвід пілотних регіонів. Всі ми повинні усвідомлювати, що успіх реформи залежить не тільки від медиків, адже, як сказав Президент України Віктор Федорович Янукович: "Реформи не відбудуться за помахом чарівної палички, це велика праця і велика відповідальність, це велика відповідальність для кожного керівника регіону, для кожного міністра...".

Ми маємо пам'ятати, що від якості та повноти нашої роботи залежить здоров'я і життя українців. Це питання, в якому не може бути політики і популізму, і  заради вирішення якого ми зобов'язані об'єднати наші зусилля. Впевнена, що сьогоднішні парламентські слухання – це дуже важливий крок до консолідації зусиль на шляху медичної реформи. Я прошу всіх виступати з конкретними фактами, пропозиціями, які будуть враховані в рекомендаціях наших слухань, це не буде формальний документ, а це буде конкретний план дій на майбутнє.
 

 

Розмістив: прес від 06.06.2013





  

  • Важливою складовою реформи охорони здоров'я є реорганізація екстреної медичної допомоги, яка була розпочата після прийняття у 2012 році внесеного мною Закону "Про екстрену медичну допомогу".
  • Верховна Рада шостого скликання зробила важливі кроки на шляху реформи, прийнявши відповідну законодавчу базу.
  • Ми маємо визначити, що не обійшлось без помилок, коли необґрунтовано закривалися деякі ФАПи, не проводилися обговорення з населенням, що давало б змогу розуміти переваги перетворень.
  • Можна критикувати медичну реформу, але не можна не бачити тих очевидних політичних змін, які відбулися за минулі три роки.
  •  

    GoodWeb