Знати свої права, вміти їх реалізовувати та не боятися відстоювати — це важлива риса сучасної людини — як пацієнта, так і медика
Генеральна Асамблея ООН ще у 1948 р. прийняла Загальну декларацію прав людини. Це фундаментальний документ, у якому проголошені невід’ємні права кожної людини, незалежно від раси, статі, мови, релігії, національності, політичних або інших переконань. Більшість країн включають основні положення Декларації у своє базове законодавство.
Стаття 25 Декларації наголошує, що кожна людина має право на медичний догляд. Концепція «здоров’я для всіх» стала ключовим принципом роботи ВООЗ, а також всіх міжнародних та національних інституцій сфери охорони здоров’я.
У центрі системи охорони здоров’я — пацієнт. Він повинен мати доступ до якісної та ефективної медичної допомоги, право самостійно вибирати лікаря та заклад охорони здоров’я. Реалізація цих базових прав пацієнтів і є кінцевою метою реформи охорони здоров’я.
Права пацієнта
Згідно із законодавства України до основних прав пацієнта належать:
- право на доступність у галузі охорони здоров’я;
- право на згоду на медичне втручання та право на відмову від медичного втручання;
- право на свободу вибору в галузі охорони здоров’я;
- право на медичну таємницю;
- право на якісну медичну допомогу;
- право на безпечну медичну допомогу;
- право на запобігання за можливості стражданням і болю;
- право на індивідуальний підхід до лікування;
- право на оскарження неправомірних рішень і дій працівників, закладів та органів охорони здоров’я; право на відшкодування шкоди, заподіяної здоров’ю;
- право людини на життя та на повагу до гідності при наданні медичної допомоги;
- право на захист від будь-яких незаконних форм дискримінації, пов’язаних зі станом здоров’я;
- право на медичні профілактичні заходи.
Права лікарів
Права медичних працівників також визначені законодавством України. До основних прав лікарів належить:
- право на належні умови професійної діяльності;
- право на заняття медичною і фармацевтичною діяльністю відповідно до спеціальності та кваліфікації;
- право здійснювати медичне втручання у виключних випадках без згоди пацієнта та/або його законних представників;
- право на відмову від подальшого ведення пацієнта;
- право на підвищення кваліфікації, перепідготовку;
- право на вільний вибір апробованих форм, методів і засобів діяльності, впровадження у встановленому порядку сучасних досягнень медичної та фармацевтичної науки і практики;
- право на соціальний захист;
- право на судовий захист.
Що робити при порушенні прав
Якщо ваші права порушують:
- Зверніться із письмовою заявою до головного лікаря медичного закладу.
- Зверніться до департаменту охорони здоров’я у вашій області.
- Зверніться на гарячу лінію місцевих органів влади.
- Зверніться на урядову лінію за номером 1545.